Informatie over verklarend analyseren en de drie verschillende modellen
Let op: kies de juiste leeromgeving
Deze e-learning vind je in de leeromgeving ‘Scholing aan derden’ van de GGZ Ecademy.
Heb je ook toegang tot een andere leeromgeving? Zorg dan dat je ‘Scholing aan derden’ selecteert.
Volg je voor het eerst een leerproduct via Scholing aan derden?
Klik op ‘Aanmelden’ en voeg deze leeromgeving toe via ‘Toevoegen’.
Krijg je een foutmelding bij het openen van de e-learning?
Wacht dan een minuutje en probeer het opnieuw.
Blijft het probleem? Mail ons dan via academie@karakter.com.
In deze e-learning wordt stil gestaan bij een belangrijke vaardigheid voor een zorgprofessional: het vakbekwaam redeneren. Het redeneren begint met het in kaart brengen van relevante gegevens van kind en gezin aan de hand van de verklarende analyse. De analyse, dis in gezamenlijkheid met de jeugdige en het gezin wordt gemaakt, geeft inzicht in de factoren die het probleem veroorzaken, beïnvloeden/ of in stand houden. Op basis van de verklarende analyse worden vervolgens opties overwogen die ingezet kunnen worden om de situatie die ontstaan is bij de jeugdige en het gezin te verbeteren. Zo wordt een keuze gemaakt voor de juiste interventie op dit moment.
Je leert meer over wat is nu eigenlijk vakbekwaam redeneren, wat verstaan we onder de hulpverleningscyclus, wat is een verklarende analyse en hoe werkt het?
Er komen in deze e-learning drie modellen aan bod die je in kunt zetten om een verklarende analyse te maken:
• het 7-factoren model (Bureau Peers)
• de Gedeelde Verklarende Analyse (Molendrift)
• Model Hilde Tempel en Laura Geesing (Accare)
NB Om daadwerkelijk de modellen te kunnen gebruiken in je werkpraktijk is een training nodig.
Deze e-learning is vooral informatief van aard.
Doorlooptijd: max 1,5 uur
Dit leerproduct is niet geaccrediteerd.
Volg je voor het eerst een module van de GGZ Ecademy? Maak een account aan.