Hoe kan je door een bredere bril naar het gedrag van kinderen en jongeren kijken? Leer meer over de laatste inzichten over psychische gesteldheid, ontstaan van ziekte en welke invloed de principes van normaliserend werken en veerkracht hierop hebben.
De mentale gezondheid van kinderen en jongeren staat onder druk. Waar in 1997 nog 1 op de 27 kinderen gebruik maakte van jeugdhulp, was dit in 2015 1 op de 10 en in 2021 zelfs 1 op de 7. Wat is nodig om kinderen en jongeren – thuis, in de klas én in de samenleving – tot bloei te laten komen?
Wat is er veranderd? Niet zozeer het kind
Prestatiedruk, te hoge verwachtingen vanuit de omgeving en social media zijn maatschappelijke factoren die van invloed zijn op de mentale gezondheid. De norm van wat als afwijkend gedrag wordt gezien lijkt smaller te zijn geworden, waarbij er een accent ligt op mogelijke afwijkingen aan kinderen en jongeren zelf en niet zozeer de context waarin kinderen en jongeren zich bevinden. Terwijl juist de context meer centraal moet komen te staan.
Kijken door een andere bril
Ieder persoon heeft een zekere mate van psychische kwetsbaarheid die mede afhankelijk is van omgevingsinvloeden. Of het leidt tot problemen hangt vooral af van de omgeving: het gezin, de school, de maatschappij. Het is wellicht beter om te spreken van psychische gesteldheid, dan psychische kwetsbaarheid, waarbij het zeer aannemelijk is dat deze gesteldheid zich presenteert als een Gauss-curve (normale verdeling).
Prof. dr. Wouter Staal licht dit verder toe in dit leertraject. De begrippen normaliseren en mentale veerkracht spelen hierbij een grote rol. Alleen met een bredere contextuele blik kunnen we blijvend zorg bieden aan de kinderen en jongeren die onze hulp het hardst nodig hebben en kunnen zij vanuit hun veerkracht bouwen aan hun toekomst. Leer meer over bovenstaande visie en begrippen in dit korte digitale leertraject.
Inhoud leertraject
In dit leertraject leer je hoe je door een bredere contextuele bril naar het gedrag van kinderen en jongeren kan kijken. Je wordt meegenomen in de laatste inzichten over psychische gesteldheid, ontstaan van ziekte en welke invloed de principes van normaliserend werken en veerkracht hierop hebben. Kijk onder bovenstaande tab 'materiaal' voor aanvullende artikelen.
Doelgroep
Jeugdprofessionals werkzaam bij gemeenten, in onderwijs en jeugdhulp
Workshop
Wil je, als vervolg, samen met collega’s aan de slag hoe je deze visie en uitgangspunten kunt vertalen naar jouw specifieke werksetting? En aan de hand van (eigen) casuistiek leren de principes van normaliserend werken en veerkracht toe te passen? Vraag dan een workshop aan bij de Karakter Academie; academie@karakter.com.
Blijf op de hoogte van de leeractiviteiten van de Karakter Academie
Meld je aan voor de nieuwsbrief Verder Leren