Psychotraumatologie: Traumagerelateerde problematiek bij kinderen en jongeren

Door pesterijen, mishandeling, misbruik of andere ingrijpende gebeurtenissen kunnen kinderen een posttraumatische stressstoornis (PTSS) oplopen. Leer in deze 3-daagse cursus hoe je traumagerelateerde klachten bij kinderen signaleert, uitvraagt en onderscheidt van andere problematiek. Je leert in diagnostiek onderscheid te maken tussen enkelvoudig en meervoudig trauma en bijkomende comorbiditeit. Je kunt een evidence-based behandelplan opstellen en bespreken met kinderen en hun ouders.

Jaarlijks maken duizenden kinderen ingrijpende gebeurtenissen mee zoals pesterijen, fysieke en geestelijke mishandeling en/of seksueel misbruik. Het kan daarbij gaan om eenmalige gebeurtenissen, om gebeurtenissen die zich herhalen, om gebeurtenissen die binnen de familie plaatsvinden of daarbuiten. Hoewel niet alle kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken ook traumagerelateerde psychopathologie ontwikkelen, zal dit bij een aanzienlijk deel van de kinderen wel het geval zijn. Bij aanmelding binnen de jeugdhulpverlening is het vervolgens soms evident dat er sprake is van een Posttraumatische Stress-Stoornis (PTSS). Een kind wordt dan aangemeld met klachten als herbelevingen, vermijding van bepaalde plekken of situaties en verhoogde prikkelbaarheid, duidelijk omschreven en ontstaan na een ingrijpende gebeurtenis. Vaak zal het echter zo zijn dat een kind aangemeld wordt met problemen in het functioneren op school (bijvoorbeeld aandachts- en concentratieproblemen), problemen in de impuls- en emotieregulatie (bijvoorbeeld driftbuien, impulsief gedrag, angst- en stemmingsklachten en zelfbeschadigend gedrag), eetproblemen en/of problemen met het aangaan van relaties en vriendschappen.

Cursusdata
Klik op het tabblad events voor de beschikbare cursusdata.

Doelgroep
(GZ-)psychologen, orthopedagogen(-generalist), systeemtherapeuten, kinder- en jeugdpsychiaters.

Leerdoel
Leer in deze 3-daagse cursus hoe je traumagerelateerde klachten bij kinderen signaleert, uitvraagt en onderscheidt van andere problematiek. Je leert in diagnostiek onderscheid te maken tussen enkelvoudig en meervoudig trauma en bijkomende comorbiditeit. Je kunt een evidence-based behandelplan opstellen en bespreken met kinderen en hun ouders.

Aan het eind van deze training

  • ben je in staat om traumagerelateerde (screenings)instrumenten in te zetten en te interpreteren in de context van een breder diagnostisch onderzoek.
  • ben je in staat om PTSS sneller en effectiever te signaleren en onderscheid te maken tussen enkelvoudig en meervoudig trauma en bijkomende comorbiditeit.
  • ben je op de hoogte van de verschillende theoretische visies over psychotrauma en evidence-based behandeling.
  • ben je in staat om een bij de problematiek passend behandelplan op te stellen en dit te bespreken met kinderen, jongeren en hun ouders.

Opzet
De cursus bestaat uit 3 lesdagen.
Er wordt verwacht dat je tijdens de training een actieve bijdrage levert tijdens theoretische discussies en rollenspellen. Je wordt tevens gevraagd om eigen casuïstiek in te brengen.
Na afloop word je schriftelijk getoetst door middel van een casusuitwerking.

Praktisch
• Omdat Karakter geen bedrijfsrestaurant heeft, kunnen we de lunch helaas niet verzorgen
• Op onze (bij)scholing zijn de algemene voorwaarden en klachtenregeling opleidingen van Karakter van toepassing.

Accreditatie
NIP-NVO: 18 punten.

Contact
Neem bij eventuele vragen of aanvullende informatie contact met ons op via academie@karakter.com.

€925,00

Onderdelen

  1. event

    Psychotraumatologie

    3-daagse cursus waarin je leert hoe je traumagerelateerde klachten bij kinderen signaleert, uitvraagt en onderscheidt van andere problematiek. Je leert in diagnostiek onderscheid te maken tussen enkelvoudig en meervoudig trauma en bijkomende comorbiditeit. Je kunt een evidence-based behandelplan opstellen en bespreken met kinderen en hun ouders.

  2. artikel

    Verplichte voorbereiding psychotraumatologie bij kinderen en jongeren

  3. artikel

    Aanbevolen voorbereiding Psychotraumatologie bij kinderen en jongeren