Diagnostische beeldvorming naar trauma- en stressgerelateerde problemen (PTSS)

Ongeveer de helft van alle kinderen onder de 18 jaar maakt een stressvolle levensgebeurtenis mee. Hoewel dit vaak gepaard gaat met sterke gevoelens van machteloosheid, angst of boosheid, zal de overgrote meerderheid hier ook uit zichzelf ook weer van herstellen. Beschermende factoren op verschillende niveaus (biologisch, context/omgeving, intrapsychisch) spelen hierbij een rol.
Toch is er ook een groep die als gevolg van stressvolle levensgebeurtenissen in hun ontwikkeling dreigen vast te lopen. Zij ontwikkelen trauma- en stressgerelateerde klachten, zoals slaapproblemen, stemmingsproblemen en hebben last van herbelevingen. Deze trauma training gaat met name over deze groep.

Cursusdata
Klik op het tabblad events voor de beschikbare cursusdata.

Doelgroep
(GZ-)psychologen, orthopedagogen(-generalist), klinisch (neuro) psycholoog, psychotherapeuten, kinder- en jeugdpsychiaters en psychodiagnostisch medewerkers.

Leerdoel
In de cursus leert de deelnemer theoretische modellen over het ontstaan van trauma- en stressgerelateerde klachten. Hoe kun je met een jeugdige in gesprek over seksueel misbruik en hoe bepaal je vervolgens wat hier de impact van geweest is? Welke vragen stel je wel, welke stel je niet en welke instrumenten heb je tot je beschikking? Hoe betrek je ouders in het proces van diagnostische beeldvorming? En wanneer is een trauma- en stressreactie indicerend voor een daadwerkelijke traumagerichte behandeling? Deze en vele andere vragen zullen tijdens de cursus aan bod komen. Dit gebeurt aan de hand van kennisoverdracht, rollenspelen, oefenen met instrumenten en het analyseren van beeldmateriaal/diagnostiekverslagen.

Aan het einde van de training
• Heb je zicht op onderliggende theoretische modellen in het ontstaan van trauma- en stressgerelateerde problemen na het mee maken van stressvolle levensgebeurtenissen;
• Ben je bekend met veel voorkomende beschermende en belemmerende factoren in relatie tot ontwikkelen van trauma- en stressgerelateerde problemen;
• Weet je welke instrumenten beschikbaar zijn om stressvolle levensgebeurtenissen te beoordelen en de impact die dit eventueel heeft gehad te evalueren;
• Ben je in staat om, eventueel onder supervisie, verschillende diagnostische instrumenten af te nemen en te beoordelen.
• Heb je zicht op veel voorkomende differentiaal diagnostische overwegingen in het beoordelen van trauma- en stressgerelateerde problemen.

Praktisch
• Deze training kan ook als incompany training worden aangeboden
• Omdat Karakter geen bedrijfsrestaurant heeft, kunnen we de lunch helaas niet verzorgen
• Op onze (bij)scholing zijn de algemene voorwaarden en klachtenregeling opleidingen van Karakter van toepassing

Accreditatie
SKJ (12,80 punten)
VEN (6 punten)
NIP/NVO (8 punten)

Contact
Neem bij eventuele vragen of aanvullende informatie contact met ons op via academie@karakter.com.

€695,00

Onderdelen

  1. artikel

    Verplichte voorbereiding Diagnostische beeldvorming naar trauma- en stressgerelateerde problemen

    Er wordt van de deelnemers verwacht dat ze de literatuur voorafgaand aan de eerste bijeenkomst hebben gelezen.

  2. artikel

    Aanbevolen voorbereiding Diagnostische beeldvorming naar trauma- en stressgerelateerde problemen

    Er wordt van de deelnemers verwacht dat ze de literatuur voorafgaand aan de eerste bijeenkomst hebben gelezen.

  3. event

    Diagnostische beeldvorming naar trauma- en stressgerelateerde problemen

    In deze tweedaagse cursus leert de deelnemer theoretische modellen over het ontstaan van trauma- en stressgerelateerde klachten.